Beantwoording schriftelijke vragen over Afvalfonds en (preventie van) zwerfafval

BEANTWOORDING VAN SCHRIFTELIJKE VRAGEN FRACTIE OPSTERLANDERS

Onderwerp: Afvalfonds en beleid (preventie) zwerfafval
Datum: 25 januari 2017
Van: college B&W Opsterland

Geachte raad,

Op 13 december 2016 heeft de heer Sieswerda van de fractie OpsterLanders schriftelijke vragen gesteld over de inzet van het budget uit het Afvalfonds en het beleid gericht op (preventie van) zwerfafval. Met deze brief beantwoorden wij de gestelde vragen.

VRAAG 1 VAN FRACTIE OPSTERLANDERS:
Welk beleid is er ontwikkeld m.b.t. (preventie) van opruimen van zwerfafval?

ANTWOORD VAN B&W:
Het beleid is om zwerfafval op te ruimen. Dit gebeurt enerzijds door team Uitvoering en anderzijds door de vrijwilligers (Himmelploegen en Milieudefensie). Het voorkomen van zwerfafval is lastiger. Daarom wordt ingezet op overleg en draagvlak binnen de dorpen met de plaatselijke belangen en de Himmelploegen. Ook worden initiatieven om jeugd hierbij te betrekken ondersteund.

VRAAG 2 VAN FRACTIE OPSTERLANDERS:
Wordt dit beleid ook vastgelegd in een raadsvoorstel? Zo ja, wanneer wordt dit in de raad besproken? Zo nee; kan de gemeenteraad binnenkort een raadsvoorstel hierover ter bespreking ontvangen?

ANTWOORD VAN B&W:
Er wordt gewerkt aan een uitvoeringsplan zwerfafval gelinkt aan het budget uit het Afvalfonds. Als basis hiervoor heeft een nulmeting plaatsgevonden, waarbij de Himmelploegen en Milieudefensie input hebben gegeven. Dit uitvoeringsplan wordt medio 2017 ter kennisname aan uw raad gestuurd.

VRAAG 3 VAN FRACTIE OPSTERLANDERS:
Hoe is de € 70.000 besteed en hoe is de verdeling geweest over de verschillende himmelploegen/dorpen, andere organisaties en gemeente?

ANTWOORD VAN B&W:
Per jaar heeft de gemeente Opsterland ongeveer € 35.000 te besteden aan zwerfafval vanuit het Afvalfonds. Over de jaren 2014, 2015 en 2016 is € 66.000 besteed van het beschikbare budget van € 105.000 (3 x € 35.000). Het resterende budget (ca. € 40.000) blijft gereserveerd voor zwerfafval binnen de gemeente Opsterland.
Op hoofdlijnen is het budget besteed aan:
– Faciliteren vrijwilligers; grijpers, veiligeheidshesjes, ophalen zwerfafval, etc.;
– Beloning vrijwilligers;
– Project Burgemeester Harmsmaschool door Milieudefensie;
– Lidmaatschap Gemeenteschoon;
– Opstellen uitvoeringsplan;

VRAAG 4 VAN FRACTIE OPSTERLANDERS:
Wat zijn tot nu toe de resultaten van het gevoerde beleid?

ANTWOORD VAN B&W:
Uit de monitoring blijkt, dat er in Opsterland niet heel veel zwerfafval blijft liggen in vergelijking met andere plattelandsgemeenten. Deze monitoring is zowel door de gemeente zelf als door externen uitgevoerd. Daarnaast wordt steeds meer ingezet op leuke acties bij (basis)scholen. Ook worden de vrijwilligers zo goed mogelijk gefaciliteerd.

VRAAG 5 VAN FRACTIE OPSTERLANDERS:
Zijn er ook uitkeringsgerechtigden in onze gemeente in het kader van de verplichte tegenprestatie aangemeld bij de diverse himmelploegen? Zo ja, hoeveel en met welk resultaat? Zo nee, waarom niet?

ANTWOORD VAN B&W:
In 2015 en 2016 zijn er uitkeringsgerechtigden gestart bij de himmelploegen en Milieudefensie en daarmee ingezet bij het opruimen van zwerfafval. Dit is niet geregistreerd in het kader van de verplichte tegenprestatie. Tot nu toe zijn 5 ingezette uitkeringsgerechtigden actief bezig met het opruimen van zwerfafval.

DOWNLOAD:
Beantwoording schriftelijke vragen OpsterLanders over Afvalfonds en zwerfafval (pdf)

Advertenties

Tags:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: