Gemeente Opsterland: oude lanen moeten wijken

POLITIEKE COLUMN
Ook gepubliceerd in dorpskrant De Slûswachter (Bakkeveen) van maart 2016

De integriteitskwestie rond raadslid Marinus en het zorgbedrijf van zijn echtgenote staat momenteel ter discussie. In de politiek en in de Friese media. Het is verleidelijk om daar inhoudelijk op in te gaan. Ik doe het niet. Ten eerste, omdat het in hoofdzaak draait om personen en ten tweede omdat het weinig overlap heeft met Bakkeveen en omgeving. Vandaar dat mijn bijdrage voor De Slûswachter voor deze maandeditie in het teken staat van de oude en vertrouwde bomen langs de Duerswâldmerwei en de doorgeschoten bezuinigingsdrift van de gemeente.

De gemeente heeft onlangs aangekondigd delen van historische bomenlanen langs 4 Opsterlandse wegen te zullen aanpakken. Inclusief onze beklinkerde Duerswâldmerwei. Zieke en dode bomen worden gerooid en nieuwe geplante exemplaren komen 1,5 meter verder van de berm te staan. Waarom? De bejaarde bomen zouden te dicht op de weg staan, enkele verkeersdoden hebben veroorzaakt en er zou sprake zijn van flinke overlast van vallende takken.

Beste mensen, ik heb geen enkele moeite met herplanting mits dit maar zorgvuldig gebeurd. Ik ben alleen radicaal niet eens met het feit dat de karakteristieke historische bomenrijen moeten wijken. De onsamenhangende en ronduit zwakke onderbouwing van het college van B&W is hier debet aan.

Bredere bermen en wegen = grote verkeersonveiligheid

Eén van de uitgangspunten van de herinrichting van de weg naar Allardsoog: toepassing van visuele en fysieke wegversmallingen. Om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer naar beneden te brengen. Weet u het nog? Wat schetst nu mijn verbazing: het omgekeerde, verbreding richting Wijnjewoude, gebeurt. Dit is flipflop beleid: de gemeente springt van de hak op de tak.

Volgens Veilig Verkeer Nederland gebeuren de meeste dodelijke ongelukken in de provincie Friesland op 80-kilometer wegen. Wordt de weg naar Wijnjewoude fysiek verbreed, dan gaat men stelselmatig harder rijden dan de nu aangegeven 60 kilometer. Immers, dat doet men nu meestal al op het bredere weggedeelte vanaf Bakkeveen tot aan het kruispunt bij De Stripe …

Daarnaast zijn er plenty alternatieven om de verkeersveiligheid op deze wegen te vergroten: waarom geen plateau bij De Stripe en bij het kerkje of meer snelheidscontroles door de politie?

De boekhoudersmentaliteit van de gemeente

Moeilijker hoef ik het u niet te maken. De gemeente heeft tijdens de laatste raadsvergadering ruiterlijk toegegeven dat hun beleidskeuze is ingegeven door bezuinigingen/geld. Is geld nu ineens het probleem? Weet u dat tot nu toe honderd duizenden euro’s uit de nieuwe vierbaans N381 is geïnvesteerd in verkeerstechnische verbeteringen in Frieschepalen, Ureterp, Wijnjewoude en Hemrik? Goede zaak. Echter, er is geen rooie cent gegaan naar verantwoord onderhoud van een evenzo belangrijk deel van het onderliggende wegennet van de N381: de Duerswâldmerwei …

Verkeersongelukken

De gemeente: het gaat om enkele (dodelijke) ongelukken uit het verleden. Eenzijdige verkeersongelukken. De oorzaken en de omstandigheden worden niet vermeld. De boom waar de auto tegenaan is gebotst – en dus alle historische bomen – is de zondebok. Dit lijkt mij een vreemde redenering. Barbertje moet hangen. Dus, als er een eenzijdig verkeersongeval plaatsvindt op de Foarwurkerswei met als trieste gevolg dat de auto in de vaart beland, wordt dan vervolgens de Bakkeveense vaart gedempt t.b.v. de verkeersveiligheid?

Mooie woorden weinig daden

Het gemeentebeleid betekent aantasting van de cultuurhistorische zichtlijnen van deze lanen. Dat druist in tegen alle mooie beloftes: in gemeentelijke stukken en uitingen naar de media wordt de trots uitgesproken voor de prachtige natuur en het cultuurlandschap in Opsterland. Onze Groene Parels! Zo belangrijk voor toerisme en recreatie. Enzovoorts. Echter, overal in de gemeente zie je dat cultuurhistorische bomen en lanen het loodje leggen, puur om financiële redenen.

Gevaarlijke situaties door vallende takken?

Bij Plaatselijk Belang zijn geen klachten bekend over grote vallende takken. Ook niet bij de Natuerferiening Bakkefean. Hun lokale natuurdeskundigheid was bovendien buitenspel gezet door de gemeente. Totdat Omrop Fryslân een live-radiouitzending verzorgde uit Bakkeveen, want nu zijn ze ineens wel van harte welkom om mee te praten over de uitvoeringsplannen. En vanuit mijn vorige functie als oud-voorzitter van PB Bakkeveen (2007-2011) ben ik het schadelijke takken-probleem nooit tegen gekomen tijdens de ronde tafelgesprekken voor de Dorpsvisie. Is dit argument t.a.v. de Duerswâldmerwei soms om bestwil uit de duim gezogen?

Conclusie:
Het gemeentehuis maakt van deze houten mug een grote bosolifant!

Johan Sieswerda
Raadslid fractie OpsterLanders

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: